Vårdkvalitet

 

 

Register, register, register är tidens melodi....... hördes på Nationella Kvalitetsregisterkonferensen i Stockholm 4-5 oktober 2011.

Kvalitetsregister är nog inte svaret på alla frågor i vården men inom flera områden kan det vara en bra bit på vägen. När det kommer till mer komplicerade fall blir de svårare att hantera, det blir lätt lite trassligt i registret. Självklart är också att frågorna måste vara väl validerade så det verkligen speglar det som var tänkt och att det som är tänkt visar på hög kvalitet. Viktigt är förstås att registret är lätt att fylla i samt enkelt att se sina egna resultat.

Nu när jag har trängt djupare in i registerträsket så tycker jag det är riktigt kul. Det är ett sätt att synliggöra vad vi faktiskt gör och se hur bra man är eller vilka brister som finns på sin enhet. Fiffigt för då kan man jobba för att vården ska bli bättre för ”mina patienter”. Jag vill ge patienterna det bästa vi har och då är registren ett sätt att nå dit.

 

Öppna jämförelser är även en möjlighet för storebror att se vad vi gör och jämföra med andra delar av landet men jag tycker det är ok. Staten, landstingen och kommunerna som ansvarar för vården i landet behöver faktiskt veta vad som görs där ute för att kunna styra på ett klokare sätt. Det är viktigt att vården är jämlik och alla som behöver ska får en vård med hög kvalitet oavsett vilken del av landet man bor i eller vilket sjukhus man vårdas på.

 

De slitna orden patienten i centrum, patientdelaktighet, individuell vårdplan samt bemötande hördes ofta, ord som jag hört sedan 80-talet men som verka snurra runt runt utan att komma till punkt.

 

Läste just en artikel i Vårdfokus som är Vårdförbundets medlemstidning om att man på flera håll bl.a i Stockholm satsar på Vårdcoacher. Coacher är ett ord som har kommit in i vårdsvängen på senare år och som verkar vara lösningen på många problem. I fallet med Vårdcoacher känner jag mig mycket tveksam till. I artikeln säger man att det är tidsbristen som gör det omöjligt att se hela patienten, kan nog ligga någon sanning i detta men varför anställer man inte fler distriktsläkare och distriktssköterskor. Istället anställer man ytterligare en yrkeskategori - Vårdcoacher som lösningen och det blir ännu en person som är involverad i patientens liv. De problem patienten har som man tar upp i artikeln är enkelt löst om man utvecklar hemsjukvården och ser dess potential.

 

Distriktssköterskorna i hemsjukvården har hög kompetens, ser helhetsperspektivet och känner väl till vårdens snårskog samt står patienten nära därför anser jag att vårdcoachens arbete kan utföras bättre av distriktssköterskorna i hemsjukvården.

 


RSS 2.0